
MAGYARORSZÁG TORZ TÜKRE 
A VILÁGBAN 

 
 
 

Összeállitotta: Sisa István 
 
 

 
A Magyar Hirlap tudósítója, Lukácsy András 1991 április 6.-i Király Bélával készült interjúja 
bevezetésében a következoket irta: „Mikor Kanadában jártam, az ottawai Carlton Egyetem 
könyvtárában lehivtam magam számára a magyar történelemre vonatkozó könyvek listáját a 
katalógusteremben. Az eredmény megsemmisíto volt: kaptam tiz cimet, ezek közül a fele a 
század elejérol való elavult anyag, a maradék fele ötvenes évekbeni történelemhamisítás, és 
talán két három angolra forditott kötet volt, melyre azt mondhattam volna: hiteles. A kisérletet 
megismételtem másutt is: Párizsban, Münchenben, és a tapasztalataim nem voltak jobbak. 
Ekkor jutottam arra a megállapításra, hogy milyen rosszul vagyunk képviselve a külföldi 
történeti irodalomban s hogy helyzetünk a világban azért ilyen hátrányos, mert nem ismernek 
bennünket. A kelet-közép-európai szomszéd országok sokkal elobbre járnak, hiszen ok már a 
század elejétol megkezdték nemzeti törekvéseik külföldi propagálását. A tankönyvek és nép-
szerásíto munkák az o tervszerüen szétterített alapkönyveikre épültek. S most olyan 
hátrányban vagyunk, melynek behozásához hosszú évekre lesz szükség.” 
 
„Hajmereszto hallanom amit mond” – válaszolta Király Béla – „mert én is megéltem ugyanezt 
a sokkot. Amikor Amerikában doktori disszertációmat irtam, már akkor borús lettem amiatt, 
hogy olyan kevés angol nyelven a hiteles publikáció Magyarországról.” 
 
 
Indiána állami egyetemének, a Purdue University-nek hatalmas könyvtárában  Bethlen Ferenc 
1960-ban végzett felmérése szerint a Magyarország történelmével foglalkozó könyvek 
nyolcvan százaléka határozottan magyarellenes volt.  
 
 
Az Egyesült Államok iskoláiban referenciaként használt World Book Encyclopedia 1990-es 
kiadásában a Magyarországról szóló részt egy szláv történész, Janusz Bugajski irta. 
Ugyanakkor a szomszédállamok történelmének megirását onnan származó szakértokre bizták. 
Az eredmény elképzelheto. Mondani sem kell, hogy magyar kisebbségekrol egy szó sincsen. 
A neves magyarokról szóló cimszavak jegyzéke elképzelhetetlen aránytalanságokat mutat. 
Például Houdini neve szerepel, de Hunyadi János, Széchenyi István nem. 
 
 
Komikumszámba hat, hogy egy Visit Hungary [ Burke Publishing Company, London, 1985] 
cimá könyv, mely történelmi összefoglalást is tartalmaz egy Julian Popescu nevá egyén irta. 
 
 
A világszerte ismert National Geographic Magazine  által közzétett Európai Történelmi 
Atlaszban csak az van Magyarországról megemlítve, hogy a barbároknak tekintett magyarok 
a vikingekkel egyidoben inváziót vezettek Európa ellen a 10. században. (A 20. század 
eseményei közül megemlíti Csehszlovákia megszállását a Szovjetunió által, de egyetlen szó 
sincs 1956-ról.) 



 
 
A National Geographic Picture Atlas [Képesalbum] ezeréves történelmünkrol ennyit emlit: 
„Mintegy háromszázezer cigány él Magyarországon. Cigányzenészek dallamára indúltak az 
ország seregei harcba; középkori kastélyok régi háborúk emlékeit idézik fel, melyet páncélba 
öltözött kirá-lyok vezettek.” 
 
 
A National Geographic Society eddig legnagyobb szabású kiadványában,  The Cultural 
History of Mankind – [Az emberiség kultúrtörténete] – tárgymutatójában a cimszó „Hungary” 
nem szerepel. 
Az egyik legismertebb amerikai kiadó, a Prentice Hall Co. által kiadott, H. W. Johnson által 
irt History of Art [A képzomávészetek története] monumentális albumban egyetlen magyar 
képzomávész sem szerepel; csak a külföldre kitelepedett Victor Vasarely [Vásárhelyi] nevét 
emlitik meg, aki absztrakt geometriai grafikában ért el hirnevet. 
 
 
Az atlantai Tupper and Love kiadó 1955-ben megjelent 448 oldalas albumában az Emberiség 
1001 költeményét  gyájtötték össze. Ebbe csak egyetlen magyar verset tartottak érdemesnek 
besorolni: Ady Endre „Elillant évek szolohegyén” cimu költeményét. 
 
 
The World's Best Books [A világ legjobb könyvei] cimu, a New York-i H. U. Wilson cég 
kiadásában megjelent gyüjteményben a „magyar” szellem alkotásait a sokezer cim között csak 
tiz könyv képviseli. Közöttük Arthur Koestler hat könyvvel, aki Angliában nevelkedett és 
soha magyar könyvet nem irt; Paul Henry Lang:  Music in Western Civilization cimá könyve, 
melynek szerzoje magyar eredetu amerikai író, aki szintén angolul irt. Az egyetlen valódi 
magyar mu Molnár Ferenc  Liliomja. Két másik muvet említ a gyujtemény a „magyar” 
szellem alkotásai között: „Nisinszky élete nejétol Pulszky Romolától”, valamint egy 
jelentéktelen angolnyelvu regényt, melynek szerzoje nem is magyar. 
 
 
A Book Review Digest [Válogatott könyvszemlék] 1981-es kiadásába, a sokezer recenzió 
között csak öt „magyar” vonatkozású könyv kerált bele, mégpedig: Egy gyermekkönyv; egy 
otthoni vonalas tanúlmány Ferge Zsuzsa tollából; Werbell Lost Hero-ja [Az eltünt hos] 
Wallenbergrol; Braham kétkötetes opusa The Politics of Genocide: The Holocaust in Hungary 
cimmel, és végül Bierman  Righteous Gentileje, szintén Wallenbergrol. 
 
 
Franciaországban Pierre Chaunu 1966-ban kiadott A klasszikus Európa civilizációja cimu 
könyve nem tud róla, hogy a renaissance, humanizmus vagy reformáció eljutott volna 
Magyarországra. A reformáció a kötetben közölt térkép szerint megállott Ausztria keleti 
határánál, és Magyarország nagyobb része a 16 – 18. században görög-orthodox vallású volt 
[476-480 old.] 
 
 
Emil G. Leonard A Protestantizmus Története cimu 1960-ban megjelent kétkötetes mávében 
csak annyit olvashatunk, hogy a reformáció eszméi eljutottak Magyarországra is, de ott a 
protestan-tizmus mindvégig csak „rejtett, vizalatti szikla maradt” a másvallásúak tengerében. 
 



 
Az Associated Press 1992 január 12.-én kelt jelentésében Történészek felsorolják a 
kereszténység  kulcs eseményeit  cím alatt száz ilyen eseményt említ meg. Közöttük egyetlen 
magyar vonatkozású sincsen; Hunyadi nándorfehérvári diadalát a feledés fátyla boritja, 
úgyszintén a magyarság védobástya szerepét is, mely szerepben magyarok hekatombái 
hullottak el. 
 
 
Jean Amsler Europe, a Visual History cimu nagy munkájában Szent István kivételével magyar 
szent nem szerepel; a renaissanceból és a reformációból is kimaradunk. Sem Mátyás sem 
Erdély nincs megemlitve, viszont Prága fényképe és áradozó jellemzése után Buda képe alatt 
ez a szöveg: „Budapest, az Izlám pajzsa”. 
 
 
Golo Mann világszerte ismert Wallensteinrol irt nagy biográfiája tudni véli, hogy Wallenstein 
ellenlábasa, Bocskai István Debrecen és Várad hercege volt, aki bosszúból ragadott fegyvert, 
mert Rudolf császár nem fogadta ot s mert a császári udvarban szemtelen apródok 
megdobálták labdával. Mérgében azonnal hazasietett, szerzodést kötött a nagyvezirrel, majd a 
magyarokat harcba hivta a szabadság és vallás védelmére. Bethlen Gáborról azt irja, hogy 
„ravasz, megbizhatatlan és gogös zsarnok volt aki mindenkit rászedett, s akinek szavában nem 
lehetett megbizni.” Bethlen, aki Erdélyben a „félig török” székelyeken uralkodott, magyar-
szláv birodalmat akart létrehozni, egy „élig protestáns, félig orthodox dáciai királyságot.” 
[Ezek az adatok a budapesti Historia egyik számában jelentek meg.] 
A neves amerikai író, William Manchester A World Lit Only by Fire [Little, Brown & Co., 
1992] cimu, a középkori és renaissance gondolkodásról írott könyvében Magyarország csak 
három alkalommal kerül említésre, a tárgymutató címszavai alatt „Hungary” nem is szerepel. 
„Európa térképe 1519-ben” azt ábrázolja, hogy a Habsburg birodalom keleti határa a Budát 
Szegeddel összeköto vonalra esik. 
 
 
Franciaországban iródott Renee Sedillot háromszáz oldalas Világtörténelme [Harcourt, Brace 
and Co.], mely két oldalt szentel a magyaroknak. Megemliti, hogy vadságuk úgy maradt 
Európa emlékezetében mint a förtelem és a borzalom megnyilvánulásai; Hungarian, hongrois-
ból lett a francia ogré szó [szörnyeteg]. – Szibériából jöttek, nyers húst ettek, és ellenségik 
vérét itták, borotvált fejük volt és ostoba arcuk [stupid faces]. Annak ellenére, hogy 
elfoglalták a Duna völgyét, a legjobb földnek sem tudták hasznát venni. Kizárólag 
lovagláshoz, nyilazáshoz és fosztogatáshoz értettek. A könyv szerint a Szent Koronát csupán 
a pápa által megáldott „szerencséthozó talizmánnak” tekintették. A magyar királyok közül 
csak Szent Istvánt említi; huszonöt európai szent közül hiányzik árpádházi Szent Erzsébet. 
 
 
A Pleiade könyvsorozat minden kiadása több százezer példányban jelenik meg és minden 
francia könyvtárban megtalálható. Európa történelmérol megjelent kézikönyve Európa keleti 
felét eleve két zónára bontja: a germán és szláv világra. Magyarország hol itt jelenik meg, hol 
ott. 1526 után általában sehol . Az 1848-49-es magyar szabadságharcról csak annyit közöl, 
hogy 1849-ben Windischgraetz elfoglalta Budát.  
 
 
Spanyolországban Oliver P. Brachfeld Historia de Hungaria cimu Barcelónában eloször 
megjelent könyve Szent Erzsébetrol mint két külön személyrol beszél, mint az Árpádok 



vérének utolsó hajtásáról. A szerzo szerint a török megszállta egész Magyarországot; a 
tizenhárom aradi vértanut mind felakasztották. A könyv Kossuth Lajos helyett fia, Ferenc 
képét közli, s azt állítja róla, hogy az USA-ban keresett menedéket. A magyar kultúra 
kisugárzását Fedák Sári, Gaál  Franciska, Rökk Marika és Bartók Éva [!] jellemzik. 
A magyar származású filmrendezo, Cukor György legujabb életrajzából [Partick McGillian: 
George Cukor – a Double Life] azt tudjuk meg, hogy dédapja a magyarországi Napkovban [?] 
született és dédanyja, Viktória, magyaron kivál németül, sot „szlávúl is tudott, minthogy 
Magyarország a XIX. században a Lajtántúlhoz tartozott, mely egy eldugott része volt az 
Osztrák-Magyar Monarchiának” – jelenti Sanders Iván az Élet és Irodalomban. 
 
 
A magyarok „elragadó jellemtelenségét” taglalja részletesen Simon Bourgin ujságiró a Harper  
magazin 1960 novemberi számban „azok az ellenállhatatlan magyarok” [Those Irresistible 
Hungarians] cim alatti cikkében. Habár a cikk próbálja szimpatikusan beállítani a magyar 
jellemet és a magyarok tehetséges voltát, a lényeg mégis az, hogy  egy becstelen náció 
vagyunk. A magyarokról szóló viccek és anekdóták tucatját sorolja fel. Jellemzoek: „Mi a 
magyar omlett receptje? Lopj két tojást...”; „Ha van egy magyar barátod, nincs szükséged 
ellenségekre...” és igy tovább. 
 
 
A magyarság erkölcstelenségét bizonygatni próbáló kép megalkotásában Magyarországról 
kiszármazott egyének is kivették a részüket: Igy példáúl a Budapestrol Amerikába kitelepedett 
egykori „hazánkfia”, Faragó László, aki Strictly from Hungary a Walker Kiadó által New 
Yorkban 1962-ban megjelent könyvében frivol szellemességgel gúnyolja ki szülohazáját. 
Faragó siet megerosíteni a feudális Magyarországról régebben eloterjesztett hireket: A 
krakéler huszártisztekrol olvasunk akik „betu szerint felnégyelik a szegény civileket”. A 
szerzo szerint a magyarok nemzeti mottója lehetne: „Ne dolgozz holnap olyasmiért, amit ma 
kiszélhámoskodhatsz”; ... „a szélhámoskodás mélyen belegyökeredzett a magyar nemzeti 
jellembe” ... „a magyarok a paranoiát normális lelkiállapotnak tartják és nagymértékben 
élvezik”. Ezt a könyvet, mely minden valamirevaló amerikai könyvtárban megtalálható a 
szerzo kitáno média összeköttetései eredményeképpen, a Központi Kongresszusi Könyvtár 
Washingtonban „Magyarország – Társadalmi Élet és Szokások” tárgyszó alá sorolta.  Az 
egyik kritika szerint, melyet a borítólapon idéz a kiadó, „a magyar nép vídám erkölcstelensége 
a könyvben híven van ábrázolva” [The gay amorality of the Hungarian people is faithfully 
reproduced here...] 
Hogy a magyarok ilyen jellegá karakterizálása milyen széles körben beleszivárgott a nyugati 
közvéleménybe arra a legjobb példa John LeCarré, a hidegháborús kémtörténetek népszerá 
irójának The Secret Pilgrim cimá [Alfred Knopf, New York, 1991] könyve. Ennek egyik 
fejezetének foszereploje egy Professzor Theodor, a II. világháború utáni magyar emigráns 
karikaturája. Ez a részletesen ecsetelt figura vége hossza nélkül panaszkodik a trianoni 
békediktátummal, Károly király kiuzésével, az 1931-es gazdasági válsággal kapcsolatban, 
kihangsulyozva a magyarok kultúrális fölényét, stb. Jön az elengedhetetlen magyar 
tökéletesség, tokaji, gulyás, stb. stb. "egy tökéletesen megorzött relikviája a középeurópai 
történelemnek". A fejezet végére bebizonyosodik, hogy a professzor egy hazug, 
megbízhatatlan szélhámos. LeCarré irt egy tucat könyvet, de ezek közül egyetlen egy sem  
tartalmaz hasonló fokú unszimpatikus, gúnyos, kritikus lefestését egy népnek. 
 
 
Egy másik külföldre elszármazott író, Mikes György, The Hungarian Revolution címá 
könyvében azt irja, hogy Magyarországon a parasztot szabad volt pofonvágni, de nem 



kesztyás kézzel, és, hogy Budapesten az emberek általában kávéházakban éltek és a fopincér 
volt a bankárjuk. 
 
 
Egy másik Magyarországból kiszármazott hazánkfia, Karl Lomax, Hungary, 1956 címu nagy 
képesalbumát egy amerikai magyar neves cikkíró „ötvenhat meggyalázásának” nevezi. 
Mutatóba két fejezetcímet idéz: „A csocselék terrorja” és „Nyugati ügynökök”. Ime e 
fejezetekbol egy mondat:   „Akik felvették a harcot az orosz tankokkal, azok közt a 
legjellegzetesebb figurák angyalföldi és ferencvárosi huligánok, borkabátos vagányok, stricik, 
stb. voltak. Muveletlenek, durvák, gyakran antiszemiták, s közülük nem egy csak a kalandot 
kereste, sportból verekedett...” Mindszentyt a könyv úgy jellemzi, mint a kommunista 
rendszerrel szembeni ellenállás csökönyös bajnokát; vén reakciós, szuk látóköru magyar 
nacionalistát és antiszociális felfogású egyházvezetot.   A munkásfiatalok, munkások szerepét 
általában leszürkíti a könyv; egyedál a kommunista értelmiséggel tesz kivételt, azt sugallván, 
hogy ötvenhat elokészítése a „reformista” csoport érdeme volt.  A könyvben a kritikusok által 
kipellengérezett hibákat, tévedéseket a második nyomásban is bennehagyták. 
Nem különösen meglepo, hogy a Párizsban élo román filozófus, Emil Cioran, akit a 
legjelentosebb francia gondolkodók között emlegetnek és román értelmiségi körökben nagy 
tekintélynek örvend, a Kolozsváron kiadott NU (Nem) címu újságban 1990 nyarán többek 
között a következoket írta a magyarokról: 
„...Ez az ország korlátozott anyagi lehetoségei ellenére semmi eredetit sem produkált a 
gondolkodásban vagy a mávelodésben.” 
„...A magyarok semmiféle megértést sem tanúsítottak a nyugati értékekkel szemben.”    
„...Mit kereshetnek a magyarok Európában? És hogyan telepedhettek meg közöttünk? 
Letelepedve egy körülhatárolt területen, nem gyozhették le magukban a barangolás vágyát. A 
mezogazdaság és a pásztorkodás nem fér össze barbár lelkükkel. A végtelen tér utáni 
vágyukat énekkel és kurjongatással fejezik ki. A magyar az egyetlen nép, amely még tud 
kurjongatni. A pusztán vagy a hegyteton ez az egyetlen válasz a mindenség kihívására. A 
magyar dallamok a végte-len tér utáni vágyódásban gyökereznek. A magyar egy hódító, 
konkvisztádor nép, amely disznótenyésztové vált.  
Magyarország ma megérdemli sorsát. Területüket vesztve születtek meg azok az irredenta 
dalok, amelyekkel már soha semmit vissza nem hódithatnak. Magyarország léte egy 
történelmi kaland és szinfolt. Az egyetlen feudális hagyományú ország most Európában, 
nyilván csak azért, hogy szinesebb legyen a történelmi tájkép.” 
 
 
A Washington Post 1992 január 12.-i vasárnapi száma „Megjegyzések  és Vélemények” 
részének elso oldalán „Blood Ties” [Vérségi kötelékek]  cimmel Seeking My Family's 
Hungarian Roots, I Discovered a Fascist Nightmare [Magyar családi származásomat kutatva 
fasiszta lidércnyomásra bukkantam] alcím alatt vérfagyasztó beszámoló jelent meg Les Gapay 
[Gyapay László] tollából. Ebben elhunyt édesapját, aki Gyor, majd Nagyvárad polgármestere 
volt a német megszállás idején, felelosséggel vádolja harmincezer zsidó lakosnak 
Nagyváradról történt deportálásáért, a magyarokat a lehetoleg legkedvezotlenebb színben 
festve le, – de nem a románokat. A Washington Post két teljes oldalas cikke, – mint a lap 
megjegyzi –, csupán kivonatokat tartalmaznak egy most készülo, Les Gapay által írt hosszabb 
kiadványból. 
Amerika  nagytekintélyü külpolitikai folyóirata, a FOREIGN AFFAIRS 1993 nyári számában 
Andrew Bell-Fialkoff, a bostoni egyetem doktori kandidátusa „Az etnikus tisztogatás rövid 
története” cim alatt a következöket állitja a 117.-ik oldalon: 



„... A magyarok akik Jugoszlávia egy részét megszállták leöldökölték két nagy falu szerb 
lakosságát az orthodox karácsony napján 1942-ben és megöltek további tizenötezer szerbet és 
zsidót Ujvidéken, a Vajdaság székhelyén. Mintegy kétezret ezek közül élve dobtak be a 
fagyott Duna jegén vágott lyukakba.” [Ami sajnos részben igaz volt.] 
„... Egy eklatáns példája a nemzetiségi tisztogatásnak ... Magyarország kitelepitett [uprooted] 
hetvenezer szerbet a megszállt jugoszláv területekrol. A kitelepitetteknek 24 órás felszólitás 
után egy táskával és mintegy hat dollárral kellett távozniuk.” 
Bell-Fialkoff nem emliti, hogy honnan szerezte ezeket a meglepo adatokat, nem tesz emlitést 
arról, hogy az ujvidéki vérengzésért felelos magyar tisztek hadbiróság elé kerültek és szót sem 
szól az 1945-ös titoista vérengzésrol. Ugyszintén elfelejtette felsorolni a százhúszezer 
kárpátaljai magyar Szovjetunióba való elhurcolását, akiknek majdnem a fele elpusztult. 
 
 
Danube [Duna] cimmel Claude Magris által irott könyv jelent meg 1989-ben a Farrar, Shaws, 
Giroux New Yorki kiadótól. A má történelmi útleirás a Dunamenti vidékekrol a folyam 
eredetétol a torkolatáig. A 241–327 oldalak tartalmaznak magyar vonatkozásokat, 
tendenciózus, sokszor ellenséges beállításban. A VI. fejezet „Pannónia” részében ídézi 
Montecuccolit a magyarság jellemzésére: " A magyarok különlegessége az állandó, véres 
zürzavar, a világos törvények hiánya, a forrongó, centrifugális sokszeruség, melyet a 
birodalom rendezo és egyesíto hatalmával meg kellett szelídíteni...” [243. oldal] 
„Vácott, a régi Theresiánumot, amelyet eredetileg a nemes ifjak akadémiájának szánt Mária-
Terézia, hogy aztán börtönné váljék, a Horthy rendszer a munkásmozgalom harcosainak 
bebör-tönzésére és eliminálására használta.” [259. oldal] A szerzo ezután teljes négy oldalt 
szentel a kommunista ideológus, Lukács György dicsoítésének. [271–274 oldal] „Horthy, 
Hitler szövetségese és feje a fasiszta [parafasiszta] rezsimnek Magyarországon, nacionalista 
politikát követett, mely keményen sujtotta Magyarország összes nemzetiségeit, beleértve, 
természetesen a németeket is.” [281. oldal] 
 
 
James A. Michener Az Andaui Hid címu, világhíruvé vált könyvében is sok tévedés van. Igy 
példáúl, hogy a magyarok legfobb vágya volt, hogy Kossuth képét visszahelyezzék a magyar 
címerre; a Monarchiát Budapestrol kormányozták; a kommunizmusért Horthy volt felelos; az 
ország egész Erdélyt visszakapta; Petofit élve eltemették és a régi ország fobune volt a 
szlovák és szerb parasztság elmagyarosítása. 
 
 
Frederick L. Schuman professzor Magyarországra is vonatkozó könyvei hemzsegnek a 
tévedésektol vagy célzatos beállításoktól. Az Egyesült Államok egyik ismert politikai íróként 
ismeretes mint egyetemi tanár, eloadó és külpolitikai tanácsadó. 1957-ben megjelent Russia 
since 1917 címu könyvében úgy ír, hogy a magyar nép Kun Béla bukása után passzívan 
évtizedekre belenyugodott Horthy Miklós diktatúrájába. A második világháború alatt Horthy 
azután országát Hitlernek szolgáltatta ki. Az 1956-os forradalom irány vagy cél nélkül történt, 
melyet „könyvégetés, sok gyulölt titkosrendor, valamint zsidók és kommunisták válogatás 
nélkül való legyilkolása jellemezte [466 oldal]. Mindszenty nyugati segítséget kért és célzást 
tett arra, hogy kész egy antikommunista kormányt vezetni.” – közli Schuman. 
 
 
Az Amerikában megjeleno Itt-Ott címu idoszaki lap hasábjain Élteto Lajos szerkeszto így írt 
néhány évvel ezelott Hungaria – Americana címu tanúlmányában [aminek tárgya a magyarság 
„image”-ja az Egyesült Államokban.]:  „A szélesebb amerikai köztudatba csak 1956-ban 



kerültünk be. Azóta azonban 1956 varázsa magyar körökön kivál eltünt. Az amerikai média 
számára ennek évfordulója nem hiranyag. Walter Cronkite 1956-os dokumentumfilmjét már 
csak magyar ünnepélyeken vetitik. [A zsidók persze ügyesebbek; a varsói gettólázadás 
évfordulóját minden évben TV nyilvánossággal megünneplik.]” A Horthy korszak „teljesen 
feketére mázolva áll elottünk” – irja Élteto, – „az amerikai iskolákban csak azt tanúlják róla, 
hogy fasiszta, antiszemita csendoruralom, neobarokk társadalom volt, stb. Azt illene az 
amerikai egyetemistáknak tudni, hogy az eszét vesztett Középeurópában , hadi állapotban, 
német nyomás ellenére Magyarország a német megszállásig aránylag becsületesen viselkedett 
a zsidókérdésben, sot segitett is, ahogy tudott. Ami pedig az 1944-45-ös privát mentoakciókat 
illeti, mindezek nem egyedál Wallenberg muvei voltak.” ... „Végál azt is sikerült egyetemi 
körökben elhitetni, hogy az 1956-os harc csupán Horthy fasiszták, volt nagybirtokosok és 
imperialista ügynökök muve volt. Ilyesmi magyarországi »történészek« hirverésébol 
származott ki külföldre, erosíve az amúgy is fennálló idegenkedést hazánk iránt”, – irja Élteto. 
Azután ídézi az amerikai 5.-6. osztályosok számára a hetvenes években készült, Follet Social 
Studies sorozatban kiadott Exploring Our World cimá tankönyvet, amely tíz sorban intézi el 
Magyarországot, amiben 1956 nincs is megemlitve, és dátum, évszám nem is szerepel benne 
ránk vonatkozólag.  
 
 
Inkább humoros és jellemzo, mint fontos a Praeger kiadóvállalat Hungary cimu nagyszabású, 
költséges kiállítású könyvében talált névelírás sorozat: Telecki Pál, Kethley Anna, Kisfaldy 
Károlyi, gróf Gömbös Gyula, Mikzath, Mindzenty, Zinc and Zinglo [??], Aranyi János. A 
könyv szerint a katholikus egyház vezetoi a mágnások közül kerültek ki, a numerus clausust 
Gömbös vezette be s 1945-ben Budapest ostroma végén a németek kiürítették a várost. 
Szeged és Debrecen a Dunántúlon vannak jelölve. Muvészeti téren Kodályon kivül egyetlen 
nevet nem emlit. A 466 oldalas könyv Teleki Géza  szerint nem alkalmas hírünk javítására. 
Szerzoje Ernst C. Helmreich és több más tudós. 
 
 
Helmreich könyvénél tartva megemlitendo, hogy ez egyike annak a tíz munek, amelyeket a 
Peter Sugar neve alatt megjelent, A History of Hungary  cimu, 1990-ben megjelent könyv 
elolvasásra ajánl szülohazánk általános történelmérol. Az utóbbi mu társszerzoi között 
megtalálhatók a Kádár korszak vonalas történészei, mint Hanák Péter, Berend Iván, Ránki 
György, Nagy Zsuzsa, Frank Tibor és Jeszenszky Géza, aki Magyarország I. világháborús 
szerepével és a Monarchia összeomlásával foglalkozik tanulmányában. Ebben semminemu 
utalás nem található a leendo kisantánt államok emigráns propagandistáinak dönto szerepére 
Trianon elokészítésében. Az I. világháborúnak három oldalt szentel a szerzo. Az ezt követo 
XVI. fejezet viszont tizenhárom oldalon tárgyalja a Károlyi kormány, majd a szintén 
rövidéletu szovjet Tanácsköztársaság [Proletárdiktatúra] történetét, melyben a Vörös Terror 
[Szamuelly Tibor] szerepe felett három sorban siklik át. A Fehér Terrorról azonban annál 
vérfagyasztóbb a beszámoló, mely azzal kezdi, hogy „az ellenforradalom elso három 
hónapjában mintegy ötezer embert végeztek ki és több mint hetvenezer került börtönbe, vagy 
internáló táborba” [310. oldal]. E számok természetesen a fantázia világába tartoznak. 
 
 
A XVI. fejezet kiegészíto olvasmányaként ajánlott hat könyv közül Sugár Péter felsorolja 
Jászi Oszkár Revolution and Counter Revolution cimu és Károlyi Mihály Faith without 
Illusion cimu könyvét, muve 413.-ik oldalán. Jászi emlitett muve a legártalmasabb, amit 
Magyarországról az I. világháború után valaha is írtak, mert minden lexikonban forrásmuként 
tüntetik fel nyugaton Magyarországgal kapcsolatban. 



 
 
A History of Hungary eloszavában, mely az Indiana University Press [Bloomingdale, IN] 
kiadásában jelent meg, Sugár Péter megköszöni az ottani egyetem Magyar Tagozata, a 
Magyar Tudományos Akadémia és a Soros Alapítvány támogatását. Fülszövegében 
megjegyzi, hogy ez az átfogó és naprakész [up-to-date] mu egyetemi hallgatók és tanárok 
számára referenciaként szolgál, bemutatva azt is, miként alakult át Magyarország kommunista 
államból egy többpártrendszeru országgá. – Kiszivárgott hirek szerint a magyar 
külügyminisztérium egyes illetékesei szemében kedvenc munek számít, mely külföldön 
muködo képviseletek által is terjesztendo.  
 
 
Az utódállamokba került magyar kisebbségek sorsát meg sem említi ez a könyv. Az Erdély 
történelmével foglalkozó, olvasásra ajánlott könyvek között Stefan Pasku A History of 
Transylvania cimu magyarellenes muve megtalálható, de Illyés Elemér monumentális, angol 
és német nyelven is megjelent Erdély Változása  nincs megemlítve. 
Ha már a Kádár korszak vonalas történészeirol esik szó, nem hagyható említés nélkül egy 
Hanák Péter szerkesztésében, a Corvina kiadásában 1988-ban megjelent, majd pár évre rá 
ujranyomott One Thousand Years – A Concise History of Hungary [Egy ezredév – 
Magyarország története tömören] cimu kétszázhetven oldalas könyv. Tömörségét 
meghazudtolva ez a mu is tizenhárom oldalt szentel Károlyi Mihály tiszavirág életu 
kormányának és az ezt követo, Kun Béla által „fémjelzett” proletárdiktatúrának. Ezek 
leirásából majdhogynem nosztalgia árad a figyelmes olvasó felé. A könyv tömörségét 
azonban bizonyítja, hogy egyetlen sort sem találni a Vörös Terrorról, majd pedig az 1956-os 
magyar forradalmat az alábbi négy sorral intézi el: „Az évek folyamán felgerjedo feszültségek 
végül 1956 október 23.-án kifejezésre jutottak. A magyar társadalom és szocialista rendszere 
mélyreható és tragikus krizisen ment át, melybol csak tekintélyes áldozatok és veszteségek 
árán került ki.” 
 
 
A magyar kisebbségek sorsát a szomszédállamokban természetesen ez a könyv sem emliti 
meg a totális tömörség iránti igyekezetében. 
 
 
Szinte mondani sem kell, hogy ezt az angolnyelvu könyvet is nagy példányszámban dobták 
piacra nyugaton Peter Sugar fentemlített muvével egyetemben, otthoni körök nyilt és burkolt 
támogatásával.  
 
 
A Pentagon által Current News-Supplement cimen naponta kiadott sajtószemle 1992 
december 30.-i számában Frank Donnell ezredes, a Nemzeti Biztonsági Bizottság [National 
Security Committee] elnöke hosszabb cikket irt Slavic Conflict cimmel, alapos történelmi 
áttekintést nyújtva a szerbek és szomszédnépeik viszonyáról. A volt [és még megmaradt] 
Jugoszláviában élo népek közül hiányzik a Vajdaságban élo magyarság megemlítése, mintha 
nem is létezne ez a tartomány. Szlovéniát a Balkánhoz sorolva megemliti viszont, hogy a II. 
Világháború alatt azt a tengelyhatalmak Magyarországgal együtt „felosztották maguk között”. 
Ez a megállapítás persze történelmi tájékozatlanságra vall. 
 
Ilyesmit látszik megerosíteni amerikai vonalon a Richard L. Graves, R. Feller és J.T. Roberts 
által irt Civilizations of the West cimá [Harper and Collins] egyetemi tankönyv, melynek 675. 



oldalán egy térkép „Ethic Composition of the Austro-Hungarian Empire” szerint Erdélyben 
alig élt magyar; a szines ábra szerint csak szórványok voltak a román tengerben. A tárgyhoz 
tartozik a Laidlaw: World Geography, Macmillan/McGraw-Hill által kiadott, amerikai 
egyetemeken használt tankönyv, melynek 13. fejezetét bevezeto térképen az látható, hogy a 
románok már a X. században kizárólagosan jelen voltak Erdély területén.  
 
 
New Jersey állam kormányzója 1984-ben egy bizottságot nevezett ki arra, hogy az 
tanúlmányozza az állami iskolák tananyagában a keleteurópai országok történelmérol szóló 
anyagot. A bizottság magyar tagja, Feketekúty László az Új Látóhatár 1989 4.-ik számában 
közölt tanúlmányában közli a bizottság munkájának eredményét: „Tömören összefoglalva, a 
bizottság megállapitotta, hogy a kelet-európai népek történelmével és kultúrájával elégtelenül 
és pontatlanúl foglalkoznak. ... A tankönyvek tükrében országaink történelme lényegileg a 
XIX. században kezdodik és akkor is inkább csak negativ jelenségekrol irnak, – sokszor 
tankönyvbe nem illo gúnyos megjegyzésekkel. A szerzok sokszor értetlenek a térség 
nemzetiségi és kultúrális sokszinuségével szemben és azt nem értéknek, hanem elitélendo 
elmaradottságnak tekintik. A bizottsági jelentés bo példákkal bizonyitva rámutat, hogy a 
tankönyvek bovelkednek torzitásokban és gondatlan ténybeli tévedésekben.” 
 
 
Amerikai tankönyvekben Romániáról szólva egekig feldicsérik a Ceausescu rezsimet, 
áradozva annak független politikájáról, amelynek egy példája, hogy elismerte Izraelt s 
megtagadta azt a szovjet követelést, hogy ítélje el Izraelt az ENSZ-ben. Ezt Kolez von Heine 
Our World and It's Peoples [Világunk és népei; Allyn & Bacon, Boston, 1972] cimu tankönyv 
379. oldalán olvashatjuk, mely Magyarországgal kapcsolatban lekicsinylo megjegyzéseket 
tesz, irván: „A magyarok, bár okkal, de lusták. A munkások zsúfolt lakásviszonyok között 
élnek és miután nem képesek elég élelmet vásárolni maguknak, nem is dolgoznak olyan 
hatásfokkal, mint kellene.” Ugyanez a könyv Romániát kontrasztba állítja a többi 
csatlósállammal, az utóbbiak hátrányára. A románok még mindig élveznek bizonyos 
szabadságjogokat. Gyakorolhatják vallásukat. Míg több keleteurópai csatlósállam 
történelmének az antiszemitizmus tartozéka volt, a román zsidók jó elbánásban részesülnek. 
Más kommunista államokkal ellentétben Románia megengedi, hogy nyugatról rádió 
programokat, szindarabokat, könyveket és magazinokat hozzanak be az országba, állitja von 
Heine. Élteto Lajos, a fentiek ismertetése után megjegyzi, hogy a könyv kiadójához beküldött 
reklamáció eredményeképpen a Romániáról szóló felmagasztalást az 1980-as kiadásban 
letompították. 
 
 
De hogy irnak rólunk az encyclopédiák? Adjuk át a szót itt Dr Kazár Lajos professzornak, aki 
korábban Hamburgban azután évekig Ausztráliában élt, és évtizededek óta tanúlmányozza a 
magyarság hírét a világban, beleértve a magyarellenes propagandát. Az Ausztráliai Magyar 
Élet-ben megjelent nyilatkozata szerint az Encyclopaedia Britannica 1974-óta, The World 
Book Encyclopaedia legalább 1975 óta, The Golden Home and High School Encyclopaedia 
ugyancsak a 70-es évek óta, az elokelo francia Larousse az 1930-as évek óta, a nagyon 
elterjedt hires Meyers Lexikon a II. világháború óta lényegében a következo módon írja le 
Erdély történetét: „Az oslakos román népnek már a X. században voltak Transylvánia 
területén fejedelemségei; ezeket a magyarok maguk alá gyurték, majd németeket telepítvén; a 
dák és római összeházasodásból származott, lényegében latin nyelvu, kultúrált 
fejedelemségek politikai és szellemi életét évszázadokra elnyomták és az oslakos román 
népet, mely ott mindig a többséget képezte, szolgasorba taszították. E sorsból csak az 1918 



december 1.-i, Alba Julia-n [Gyulafehérvár] tartott népszavazásuktól fogva kerültek ki, mely 
döntés következtében a három osi román fejedelemség, Transylvánia, Havasalföld és Moldva 
annyi évszázadon át elszenvedett szétszakítás után újból egyesült.” Dr. Kazár szerint az 
encyclopédiák nyolcvan százaléka terjeszti mindmáig így Erdély történetét.  
 
 
A CD-ROM formátumban is megjelent huszonhárom kötetes Grolier's Academic American 
Encyclopedia 1993-as elektronikus kiadása [Electronic Edition] amely olvasható milliónyi 
telefonra kapcsolt személyi számítógépen többek között ezt mondja Erdélyrol: 
„...A székelység egy kérdéses származású elmagyarositott nép. ... A XI. századtól a XVI. 
századig Erdély magyar uralom alatt volt; azután az ottomán birodalom független 
fejedelemsége. 1699-ben a Habsburgok alá került mint Magyarország egy része.” 
„... A román nemzeti megujhodás ott történt a XIX.-ik század második felében és 1920-ban a 
történelmi Erdély belefoglaltatott Romániába.” 
Egyetlen szó nem esik Erdély aranykoráról, vallásszabadságról, unitáriánizmusról, Bethlen 
Gáborról, stb. Ugyanez a kiadvány a Románia Demográfiája címszó alatt meg sem emliti a 
nemzeti kisebbségeket. 
 
 
Az Ausztráliai Magyar Élet 1989 április 9.-i számában egy tudósító panaszkodott arról, hogy 
egy Canberra-i nyelviskolában a magyarokat igy irta le neki egy osztálytársa: „... a 
magyarokat nem érti meg senki Európában, mert ok Ázsiából törtek be egy civilizált világba, 
s a nyelvük érthetetlen a kultúrált embereknek.” Ezt kommentálva Kazár professzor 
rámutatott a román propagandára, mely szerint  „a magyarok rátörtek még a X.-ik században 
»virágzó« román fejedelemségekre, stb. stb. [lásd fentebb] és véres harcokban, mely 
évszázadokig tartott, leigázták oket. Ez természetesen nem csak a románság idobeli 
elsobbségi jogát bizonyítja, hanem a gonosz magyarokat kultúrpusztító leigázással vádolja. 
Így igaz, amit a románok századok folyamán ellenünk elkövettek, mészárlásokban és a jelen 
kultúrális és gazdasági népírtásban csupán visszavágás az oket ért sérelmekért...” 
 
 
Mint ismeretes Magyarországon 1986-ban egy háromkötetes muben adták ki Erdély 
Történeté-t, magyarul. [Az angol forditás még mindig folyik; szerencsére egy kötetre 
leröviditve.] Ezt a muvet részben válaszul irták Ion Lacranjan Cuvint Despre Transsylvania 
[Gondolatok Erdélyrol] cimu könyvére, mely ottani magyar kisebbségek és az egész 
magyarországi társadalom felzúdulását váltották ki, diplomáciai feszültséget is okozva a két 
ország között. A felzúdulásra a román kormány válasza az volt, hogy Lacranjannal irattak egy 
még szélsoségesebb, az egész magyarságot fasisztának bélyegzo cikket, illetve „tanulmányt” 
Ez a Szintiszta Igazság címen, mely egy olaszországi folyóiratban jelent meg eloször, majd 
pedig több nyelvre lefordítva a nyugati román követségek terjesztették. Azóta is számos 
román „történelmi” mu jelent meg. Igy Stefan Pascu History of Transylvania címu könyve az 
USA-ban, melyet minden nagyobb könyvtárhoz eljuttattak; az ismert francia publicista 
Michael P. Hamlet La Vraie Roumanie de Ceausescu  címu munkája Franciaországban, 
valamint Brian Clouston Romania and the World címu könyv Ausztráliában. Hamlet 
könyvéhez Alain Poher, a francia szenátus elnöke irt eloszót, többek között mondván: „A 
szerzo teljes és meggyozo érveket ad a francia olvasóközönségnek,  francia szemszögbol 
nézve. A kötet tények, érvek erejével, objektiven és meggyozoen szemlélteti, hogy milyen 
gyümölcsöket érlelt Románia elnökének társadalom-politikai bölcselete... A franciaországi 
szakirodalomban az utóbbi évtizedekben megjelent munkák között ez a könyv kivételes 
dokumentális értéket képvisel.” 



 
 
Még 1983 márciusában megjelent a bukaresti Politikai Kiadónál Cosma Neagu és Dr. Dimitru 
Marinescu Fapte din Umbra [Tények megvilágítása] címu könyve. E kötet bevallott célja, 
hogy „felhívja az olvasó figyelmét a hitlerista titkosszolgálat Romániában elkövetett 
akcióinak néhány aspektusára, néhány hírszerzo, terrorista, propaganda stb. tevékenységére, 
melyet Horthy Miklós fasiszta rendszerének kémszolgálata követett el a II. világháború 
küszöbén... azokra a kulisszák mögötti manoverekre, amelyek a bécsi diktátumot 
eredményezték”. A könyv körülbelül száznyolcvan oldalon foglalkozik a „Horthy rendszer 
irredenta, terrorista” akcióival.  A „magyar irredentizmus és a magyar sovinizmus sötét 
eroinek” bántetteit, illetve ezek esetleirását a Siguranta [Securitate] archivumából bányászták 
elo a szerzok. [Erdélyi Magyar Hirügynökség, 1983 augusztus.] 
 
 
Nem csoda, hogy ilyen magyarellenes propaganda tartós hatásaként olvashatta a világ a 
Reuter Hirügynökség 1990 augusztus 31.-i jelentésében: „Könnyezve emlékeznek a románok 
a háború alatti elcsatolásokra”, illetve „Románok megemlékeznek egy szégyenteljes napról”. 
„Ötven évvel ezelott magyar csapatok vonúltak be Észak-Erdélybe, hogy ott lemészároljanak 
román parasztokat és deportálják az intellektuellek, zsidók és cigányok ezreit a 
haláltáborokba. Ezt a területet Hitler adta át [handed over] a fasiszta uralom alatt álló 
Magyarországnak”. Ezt az évfordulót a New York Times 1990 szeptember 2.-i számában 
David Binder is »megkönnyezte« [lásd a fenti fejcimet]. Rámutatott, többek között arra, hogy 
mig a Ceausescu kormányzat idején a »kommunista nemzetköziség« nevében nem engedték 
meg az etnik csoportok rivalizálását, most megkönnyebbült nemzeti sóhaj szállt fel, mert 
alkalom adódott arra, hogy fél évszázad után nyilvánosan lehet beszélni azokról az 
eseményekrol, melyek minden román családot közelrol érintettek. Az erdélyi zsidóság 
internálását is felemliti a cikk, ámbár erre a Bécsi Döntés utáni negyedik évben került csak 
sor. „A románok Transylvániát ma is az ország szerves részének tartják és a Bécsi Döntés volt 
eddig a legsötétebb nap a nemzet történelmében”. „Nem engedjük, – ídézi a lap Petre Roman 
miniszterelnököt, – hogy mégegyszer román vért ontsanak Erdélyben.” 
 
 
Amikor Tokés László eloször volt Washingtonban, akkor a World Monitor címu TV program 
interjút csinált vele, mikor is a vetítés teljes ideje folyamán  a képernyo alatt ott volt a felirás: 
hogy „László Tokés, Romanian Pastor”. Az interjú alatt nem tettek fel olyan kérdést, amire 
Tokés azt mondhatta volna, hogy o magyar; nem hangzott el az erdélyi magyarokról egyetlen 
kérdés vagy megjegyzés sem. A bemondó a közvetítés elején említette, hogy „Románia 
kétezeréves történelmében sok volt a hódító. Ezek általában elvonúltak Romániából, a baj 
azokkal volt, akik ott maradtak. Ezekkel folyik most a történelmi vita, hogy kik voltak eloször 
Románia területén. A vitázókat nem a jelen érdekli, hanem a múlt” -fejezte be fejtegetését a 
bemondó. Nyilvánvalóan román történelmi forrásokra támaszkodva készült elo az interjúra. 
 
 
A román dezinformáció tomboló sikere mutatkozott meg a marosvásárhelyi eseményekrol 
szóló beszámolókban. Az amerikai hírszolgálat román forrásokra támaszkodva kürtölte 
világgá a téves és hamis híreket. Közölték, hogy kilenc ezer magyar lépte át a határt március 
15.-én és „a magyarok kellemetlen [unpleasant] cselekményei lángra lobbantották a román 
nemzeti érzelmeket” – mondta Petre Roman miniszterelnök a New York Times 1990 március 
22.-i száma szerint. Azt hiresztelték, román tájékoztatás alapján, hogy Marosvásárhelyen egy 
gyógyszertár kirakatába kiírták, hogy „románt nem szolgálunk ki”. A New York Times 



újságírója szerint „ez volt az utólsó szalmaszál a helyi románság számára”. Valójában a 
gyógyszertár román felirata [Pharmacia] mellé kiírták magyarul is a nevet. [Ormay József, 
Kanadai – Amerikai Magyarság, 1990 április 28.] 
 
 
A rádió, televizió, ujságok, magazinok a mának gyártják a hireket és távolban sem olyan 
fontosak, mint a tartósabb hatású könyvek melyek a szakértok [valamint álszakértok] tollából 
származnak. Ezeket, – ha ott vannak, –  nyilvános, egyetemi és kormányzati könyvtárakban 
találjuk meg. Sajnos egy évszázadon át alig lehetett olyan magyartárgyú, az amerikai 
egyetemi valamint értelmiségi kivánalmaknak megfelelo könyvet találni, mely számunkra 
kedvezo lett volna. Majdnem minden rólunk szóló munkát ellenünk írtak a csehek, románok, 
szerbek, franciák, angolok, amerikaiak, és sajnos magyarok is. [Lásd példáúl a Faragó és 
Lomax könyveit. A magyarok közül talán Jászi Oszkár okozta a legtöbb kárt a Collapse of the 
Austro-Hungarian Monarchy majd Revolution and Counter-Revolution címu könyveivel. Az 
elfogult kívülálló szemén keresztul szemlélodo tudós muveit még ma is eloszeretettel idézik 
ellenségeink. Kár, hogy e kitáno eszu és képzettségu, külföldön ma is nagyra becsült tudós 
késobbi könyveivel már nem tudta jóvátenni az elso dühében írott muveivel okozott kárt, 
vélekedik Magyaródy Szabolcs. 
 
 
A dákó-román elmélet általános elfogadásának legújabb bizonyítéka a washingtoni Library of 
Congress által 1991-ben kiadott Romania; a Country Study címu kézikönyv. Ez a mu már a 3. 
oldalon megállapítja, hogy „a románok a dákoktól származnak”. Majd másutt igy ir: „For 
thousands of years, Romania suffered from an unfortunate location astride the invasion routes 
of migrating hordes that enslaved its people... For Centuries, Transylvania with it's repressed 
Romanian majority was a semi-autonomous part of Hungary” [Ezredévekig Románia 
szenvedett egy szerencsétlen lokációtól, keresztben a vándorló hordák inváziós útvonalán, 
akik népét rabszolgasorsba vetették... Századokig Erdély, az elnyomott román többségével, 
Magyarország félig autonóm része volt]. A könyv egy odavetett mondatban megjegyzi, hogy 
magyar tudósok vitatják a dákó-román eredetet, de sem ebben a könyvben, sem pedig egy 
más könyvben nyugaton nem található a magyar ellenvetések, bizonyítékok felsorolása. 
 
 
Miután a románoknak sikerült Erdély múltját is maguknak kisajátítani, nem meglepo, hogy 
Korösi Csoma Sándor is erre a sorsra jutott. A Magazin címu bukaresti hetilap 1984 január 
21.-i száma példáúl megemlékezést közöl a „nagy román tibetológusról, Alexandru Sama”-
ról, aki 150 évvel ezelott nyomatta ki – ugymond – az elso tibeti–angol szótárt. 
 
 
Rideg ténymegállapítást tartalmaz Habsburg Ottónak a Kanadai Amerikai Magyarság 1993 
január 2.-i számában Komor évvége cím alatt megjelent írása. Ebbol idézzük az alábbiakat: 
„Ha ma Hitler végezne »nemzetiségi tisztogatást«, nagy megértéssel találkoznék. Úgylátszik, 
hogy a gonosztetteket nem aszerint ítélik meg, hogy mennyi szenvedést okoztak, hanem 
aszerint, hogy milyen nevet adnak nekik. Nem kell mást tenni, mint megtalálni a helyes 
propaganda szervezetet. Felismerték ezt Bukarest hatalmasai is és úgylátszik az Európai 
Közösség által adott pénzzel, vagyis az adófizetok zsebébol, – a világhírá Saatchi and Saatchi 
[public relations] ügynökséget szerzodtették. Felteheto, hogy a jövoben sokat fogunk hallani a 
nagyszeru bukaresti demokratákról és arról, hogy milyen szerencsések a Romániában élo 
kisebbségek, mennyire hálásak azért, hogy betiltják anyanyelvük használatát, és gazdasági, 
valamint kultúrális nyomással szüloföldjük elhagyására kényszeritik oket.” 



 
 
Ha külföldi propagandáról van szó, a cseh-[szlovák] propaganda utólérhetetlen 
teljesítményekre néz vissza és szinte közmondásos népszeruséget vívott ki a cseheknek a 
nyugati világban. Errol a témáról egy külön fejezet olvasható Sisa István Spirit of Hungary 
cimá könyvében „The Triumph of Propaganda” cím alatt. Itt csak néhány adalékot mutatunk 
be a legfrissebb keletu megnyilvánulásokról a csehek irányában. Amikor a magyar kormány 
kinyitotta a nyugati határt a menekülo kelet-németek elott az egész világ éljenzett a 
magyaroknak, ugyanúgy, mint mikor a Berlini-fal leomlott. Ennek közvetett folyományaként 
a csehszlovák kormány is feladta a népe elleni küzdelmet. Ekkor a magyarok még mindig 
világszerte megnyilvánuló elismerést élveztek. De nem sokáig. Mára már elfeledkeztek 
kulcsszerepünkrol a vasfüggöny ledöntésében. A U.S. News and World Report 1990 február 
26.-i száma a címlapon már így üdvözölte Vaclav Havelt: „The Man Who Conquered 
Communism” [A férfiú aki megdöntötte a kommunizmust]. Ugyancsak érdekes volt látni a 
TV képernyojén Bush elnököt, a Masaryk arcképét tartó Havel elnökkel a Fehér Ház elott. 
 
 
Ezidotájt, a LIFE magazin februári száma csaknem egészében a Vasfüggöny összeomlásának 
volt szentelve. Premier-plan-ban itt megint a csehek hosiességét emelték ki, számos Prágában 
készült megható képpel egyetemben. A magazin igy lelkendezett errol: „Nagynéha a 
történelem olyan jeleneteket produkál, melyek mintha azért történtek volna, hogy fényképen 
megörökítsék oket. Így, mikor a kinai diák halálmegvetoen egy tank elé állt Beijing-ben; 
mikor a berliniek dühödten kalapálták a gyulölt Falat. Éppen ilyen esemény volt, mikor egy 
karját kitárt cseh diák Prágában szembeszált elnyomóival. O jelképezte Csehszlovákia friss 
ifjúságát, Kelet-Európa szellemét, mely »Elég Volt« kiáltást hallatott. November 17.-én 
ötszázezer fiatal tünteto vonúlt fel a forradalmat éltetve, rájuk könnygázzal és gumibotokkal 
váró rendorséggel szembeszállva. Százak sebesültek meg, s utána kiömlött vért lehetett látni 
mindenfelé és hallani a sebesültek jajkiáltását.” A világsajtót bejárta az utcán haldokló fiatal 
diák, Martin Smid haláltmegveto bátorsága, aki egy kórházban kilehelte lelkét. Mi úgy tudtuk, 
hogy a bársony forradalom azért kapta a nevét, mert nem ömlött a vér patakokban az utcákon. 
A hosi halált halt diák fényképét furcsa módon nem mutatta a média.  
 
 
Volt is oka rá és ez az ok csak 1991 november 27.-én került nyilvánosságra a Washington 
Post-ban megjelent cikk révén. „Agent Confesses to Feigning Student's Death in 1989 
Protests” [ügynök bevallja, hogy megjátszotta a diák halálát az 1989-es tiltakozásokban]  cím 
alatt azt a meglepo [vagy talán nem is olyan meglepo] leleplezést találja az olvasó, miszerint 
Martin Smid nem is létezett s egy agens [Ludvig Zivcak] volt felbérelve, hogy a sebesülést 
színlelve rogyjék össze tüntetés közben az utcán. „I was ordered to play an injured student” 
[megparancsolták, hogy játsszam meg a sérült diákot] mondta az álhos, s a média azután 
megtette a magáét. [A két hasábos cikk a Washington Post 20.-ik oldalán jelent meg.] A 
leleplezéstol függetlenál „Martin Smid” a csehek hosiességének jelképeként rögzodött bele a 
világ emlékezetébe. Az emlitett jelentés felett is egy nagyszabású fénykép mutatja a prágai 
tüntetést. 
 
 
Csehszlovákiáról szólva megemlítendo itt, hogy 1983-ban egy könyv jelent meg New 
Yorkban, Harper and Row kiadásában, Paul Johnson tollából, Modern Times; The World 
from the Twenties to the Eighties [Modern idok; a világ a huszasoktól a nyolcvanasokig] cím 
alatt. A 817 oldalas mu 355.-ik oldalán ez a mondatocska található: „Látván, hogy a nyugati 



demokráciák cserbenhagyták Csehszlovákiát, a körülötte levo kisállamok sakálok módjára 
igyekeztek lakmározni Cehszlovákia holttestébol. Magyarország szintén kapott egy darabot a 
cseh holt-tetembol” [Seeing the Czechs abandoned by the democracies, the small states joined 
like jackals in the feast. Hungary too, got a slice of the Czech carcass] – kommentálta a könyv 
a Bécsi Döntést. 
 
 
Azt mondani sem kell, hogy sem a kassai program, sem a szlovákiai magyarok deportálása 
nem szerepel egyetlen az USA-ban vagy a nyugaton kiadott történelemkönyvben; viszont 
Lidice neve lángbetukkel iródott bele a világtörténelembe a médiának köszönhetoen. A 
szudétanémetek kitelepítését csak tangenciálisan említik, ha egyáltalán. Benešnek Sztálinnal 
kötött paktuma a tömegkitelepítésekre máig sem ment be a nyugat köztudatába. 
 
 
De most rándúljunk át Ausztráliába és idézzük a következo sorokat Só Bernát, alias Ruttkay 
Arnold által a Kanadai Magyarság 1991 február 23.-i számában írt cikkébol: „Mióta Dubcek 
nevét a világ megtanúlta, azóta figyelem a helyi sajtót. [De gondolom, másutt sem jobb a 
helyzet.] Valahányszor itteni újságírók a kelet-európai elnyomott népek 
szabadságküzdelmeirol írnak, mindig a prágai tavasz kerül elotérbe. Ezt a félrevezeto, 
bosszantó tényt számadatokban is ki lehetne fejezni. Általában három eset van: körülbelül 
hetven százalékban csak Prágát emlegetik, – mintha 56 nem is lett volna –, huszonöt 
százalékban Prágát, Kelet-Berlint és Budapestet, öt százalékben pedig csak Budapestet.” 
Megjegyzi továbbá: "... Képzeljük el, ha egy cseh vagy román iró félszemét magyarok verték 
volna ki Kassán vagy Kolozsváron..? Talán jobb lenne, ha átírnánk a mondást... Ha a sajtó 
velünk, ki ellenünk...?” 
 
 
Az Amerikai Magyar Hírlap 1991 augusztus 30.-i számában Magyaródy Szabolcs, [aki a 
Hamilton-i (Ontario, Kanada) Magyar Öregcserkész Csapat vezetojeként angolnyelvu magyar 
vonatkozású könyvek tucatját adja ki újra és küldi el amerikai könyvtároknak] hosszabb 
cikkben mutat rá a román propaganda állandó jellegu nagyszabású tevékenységére az 
Egyesült Államok-ban. Felsorol hét magyarellenes angolnyelvu könyvet melyeket a 
Romanian Historical Studies nevu újkeletu Miami Beach-i csoport terjeszt Amerikában. Ezek 
a következok: 
 
 
Traian Golea: Romania Beyond the Limits of Endurance – a Desperate Appeal to the Free 
World, 1988, 118 old. 
Romulus Seisanu: Rumania, 1987, 109 old. 
Virgiliu Stefanescu-Draganesti: Romanian Continuity in Roman Dacia; Linguistic Evidence, 
1986, 89 old. 
S. Mehedinti: What is Transylvania? 1986, 124 old. 
Traian Golea: Transylvania and Hungarian Revisionism; Discussion of Present-Day 
Developments, 2-nd Ed. 1988 194 old. 
Dr. S. Fenyes: Revisionist Hungary, 1988, 310 old. 
Zenobius Paclisanu: Hungary's Struggle to Annihilate it's National Minorities (Based on 
Secret Hungarian Documents), 1958, 182 old. 
 
 



Magyaródy szerint egy amerikai egyetem lengyel könyvtárosa elmondta, hogy „könyvtáránál 
egy 40 – 50 cm magas román könyv és brossúra halmazt látott, ami aznap érkezett. Ha csak 
kétezer amerikai könyvtárnak küldtek hasonló anyagot az alkalommal, az körülbelál húszezer 
könyvet jelent” vélekedik Magyaródy Szabolcs. Cikkében ezután foglalkozik a kitáno 
magyarországi publicista, Diurnus [Bodor Pál] egyik írásával Évi egymilliárd dollár cím alatt. 
Ebben Bodor: „A románok... már jó ideje azzal rémísztgetik polgáraikat, hogy a magyarok évi 
egymilliárd dollárt költenek román ellenes propagandára... A magyar kormány csak legyint 
erre, hiszen ilyen nagyarányú marhaságot senki sem hisz el. Nem-e? Csak bízzuk a 
románokra! Elhisznek azok minden rosszat rólunk. Sot, ha elhitették velük a dákó-román 
elméletet, mindent be lehet adagolni nekik. Inkább vállalják az éhezést, nélkülözést,  de 
magyarellenes külföldi propagandára, magyarnyomorításra mindig van elég pénz! Boven! – 
Bizonyíték erre a román áltudományos propagandakönyvek tömege, amelyekkel az amerikai 
kormány tagjait, a kongreszszust, a diplomatákat, ujságokat, folyóiratokat, egyetemi és városi 
könyvtárakat számolatlanúl, kérés nélkül elárasztják.” 
„Bezzeg mi...”, kesereg Magyaródy Szabolcs...„abból a nemlétezo évi egymilliárd dollárból, 
amit a magyar kormány nem tudott a külföldi propagandára költeni, jóformán semmire sem 
jutott... Követségeink egyszeruen nem tudnak semmi értelmes könyvet, brossurát az idegen 
vendégek, politikusok, ujságírók kezébe nyomni, melybol azok valami fogalmat tudnának 
rólunk és problémáinkról alkotni... Az otthoni politikai vezetok között csak három személyt 
találtam, akik értik a külföldi propaganda fontosságát... Ketten segítettek is... de már 
bezárúltak a kapuk... Nincs pénz, próbáljuk meg összeszedni nyugaton a könyvnyomtatásokra 
szükséges összeget, hangzott a válasz...” 
 
 
E sorok írója számára ez nem újság. A Magyar Külügyminisztérium, többek közbejárásának 
ellenére sem volt hajlandó a Spirit of Hungary-ból egyetlen példányt sem rendelni, noha 
külföldi magyar képviseletek jelezték nagyobb példányszámra igényeiket a könyvre. „Nincs 
pénz!” 
 
 
A Magyaródy Szabolcs vezetése alatt álló Hunyadi Mátyás Munkaközösség 1991 augusztus 
15.-i jelentése különféle statisztikákat közöl. A könyvtárak polcain található magyarbarát és 
magyarellenes könyvek összehasonlítása erosen az utóbbiak fölényét mutatja, beleértve a 
kormányhivatali könyvtárakat is, mint példáúl az USA külügyminisztériumát [State 
Department]. Maga az összeállítás lesújtó magyar szempontból. Magasan vezetnek a 
következo könyvek: 
 
 
Masaryk, T.E.: The Making of a State; 
Fatu, Mihal et al.: Horthy-Fascist Terror in North-Western Romania; 
Jászi Oszkár: The Dissolution of the Habsburg Monarchy; 
Jászi Oszkár: Revolution and Counter-Revolution in Hungary; 
Pascu, Stefan: A History of Transylvania. 
 
 
A Jászi és Masaryk könyvek jelenléte könnyen értheto, hiszen mindketten az amerikai és 
angol egyetemek és politikusok kedvencei voltak. Pascunak neve van Amerikában, és hála 
tanitványának professzor Michelson-nak, a Wayne University Press Detroit-ban kiadta az 
általa kiagyalt és teljesen eloláhosított Erdély Történetét. Ez a könyv minden valamirevaló 
amerikai könyvtárban megtalálható, és sok politikusnak és egyetemi tanárnak külön is 



megküldték. A Fatu féle könyv is tele van otromba hamisításokkal, hazugságokkal, 
ferdítésekkel, és egy pici igazsággal. Ez a förmedvény eljutott mindenhova, ahol az a 
magyarok számára kellemetlenséget okozhat. Jászi Oszkárnak, minden nemzetközi tekintélye 
ellenére, a magyarság zöme máig sem tudja megbocsájtani, hogy vezetoszerepet vállalt teljes 
Erdélynek a románok kezébe való átjátszásában, egyenlorangú tárgyalófélnek ismerve el az 
akkor még jogilag és tényleg magyar uralom alatt megalakúlt román forradalmi szervezetet. 
 
 
Németországból írja Gulyás István, hogy a Brockhaus húszkötetes német lexikonjában 
példáúl Újvidékrol vagy Nagybecskerekrol a címszóhoz tartozó szövegbol nem tunik ki, hogy 
a történelmi Magyarország részei voltak. Sot Újvidékrol Novi Sad cimszó alatt a 
következoket olvashatjuk: „Novi Sad, dt. Neusatz... Ende des 16. Jahrhunderts als Siedlung 
serbischer Flüchtlinge gegründet, ...1748 königliche Freistadt, wurde 1848/49 von dem 
Ungarn fast völlig zerstört”... és igy tovább... „1941-45 war es von den Ungarn besetzt...” – 
Hát ez jó! Nem? Mindez többek között azért is van igy, mert egyes helyeken szlávok 
szerepelnek mint tudományos munkatársak a kiadóknál, egyetemeken. Igy a Goethe 
Egyetemen a könyvtár olvasó-termében az egyetemi folyóiratoknál az arány egy magyar 
szemben 4–6 szláv [cseh, délszláv, stb.] vendégmunkás alkalmazottal. 
 
 
Az Ausztráliai Magyar Élet 1992 március 18.-i száma idézi Diurnus [Bokor Pál] sorait a  
Népszabadságból: „A Budapesti Kongresszusi központban rendezett bajor kiállításon 
gyönyöru, Münchenben kiadott kereskedelmi diszkiadvány kapható a magyar és bajor 
miniszterelnök eloszavaival. A 224. oldalas kötet 91.-ik lapján olyan szines Európa és Ázsia 
térképet láthatunk, melyrol hiányzik Magyarország. Ott ragyog hiánytalanúl, berajzolva és 
betusitve, az NSZK és az NDK, Ausztria és Svájc, Lengyelország és Románia, Csehszlovákia 
viszont végre határos Jugoszláviával, ennek megfeleloen kétszer akkora mint a valóságban 
Európában. Magyarország pedig nincs sehol. Van Albánia és van Bulgária, és van 
Görögország. – Magyarország odaveszett. 
 
Hasonlóan kesereg a Népszabadság 1992. március 18.-i számában Vári András történész, 
kommentálva a lap március 6.-i számában Póczik Szilveszter által irtakat a témáról, miszerint 
a reakciós, bunkó balkáni magyar politika által reménytelenségbe taszitott ország torzképe 
jelenik meg a német sajtóban és közvéleményben. „Tetszik, nem tetszik” – irja Vári – „a 
populárisabb német médiákban mi csak a »futottak még« kategóriában szereplünk. Ennél 
nagyobb veszteség az, hogy a szinvonalasabb konzervativ lapokban sem fordulunk elo... Nem 
tudom megfejteni, mi áll e látványos közöny mögött... Mit lehet tenni?” – teszi fel a majdnem 
hamleti kérdést a szerzo, majd megadja rá a maga válaszát: „Nyugton maradva kellene tehát 
tárni a feltehetoleg még sokáig nevetségesen torzító tükröket”. 
 
 
Nos, akarva – nem akarva, a jelenlegi magyar kormányzat is ilyen magatartást követ mikor, 
elhanyagolva a külföldi magyar szakemberek sürgetését, vajmi keveset tesz egy modern 
magyar tájékoztató szolgálat kiépítésére nemzetközi szinten. 
Jellemzo a hamburgi utazási magazin MERIAN 1992 juniusában megjelent, 
Magyarországnak szentelt 138 oldalas száma. Ebben se szeri, se száma a magyarságra 
vonatkozó kedvezotlen kitételeknek. Cimoldalát az elmaradhatatlan csikós fénykép disziti. 
Már a bevezeto oldalon [7.] kigúnyolja a magyar nyelv kiejthetetlen, hosszú szavait [bagoly 
mondja verébnek...] miközben a magyarokat alattomos [hinterhältig] jelzovel illeti. A nagy 
magyar költok közül csak a nácik által meggyilkolt Radnóti Miklóst emliti. A 13.-ik oldalán 



George Sorosról található hosszú méltatás a következo mondattal: „A mai Magyarország 
kultúrája Soros György és alapítványa nélkül alig létezne” [„Die Kultur in Ungarn würde 
ohne George Soros und seine Stiftung heute kaum noch existieren”]. majd a méltatás szerzoje, 
Dalos György, elpanaszolja, hogy mindezek ellenére Soros György neve nem szerepel a 
magyar Ki-Kicsoda? legutólsó két kiadásában. Elfelejti megjegyezni, hogy Soros György 
amerikai állampolgár.  A magazin 40-41. oldalán a budapesti képriport szerkesztoje „román 
parasztasszonyoknak” nevezi az erdélyi népviseletben kézimunkákat áruló magyar 
asszonyokat. Az 52-tol 61-ig terjedo tíz oldalon Magyarország kisebbségei vannak 
fényképekkel bemutatva olyan arányban, mintha szülohazánkban igen nagy számú román, 
sváb, horvát, bolgár, örmény, görög, zsidó, cigány, szerb lakosság élne. Ezt a hiedelmet erosíti 
a 62-ik oldalon található színes néprajzi térkép, mely teljességgel félrevezeto. Különösen a 
cigányokat mutatja úgy, mintha egy tömbben élnének az ország északi és északkeleti határa 
mentén benyúlón a Nagyalföld szívébe, de a magyar–horvát határ mentén is túlnyomó 
számban a magyarokhoz viszonyítva. A 74–83 oldalakon a jelenkori magyar muvészet 
illusztrálására Fekete Gábor torzképei láthatók Nádas Péter elbeszélését tarkítva. A következo 
három oldal „Mafia auf magyarisch” – a magyarországi maffiát mutatja be, a 114–118 oldalak 
a magyar konyha szinte példátlan pocskondiázására szolgál. A 124. oldalon úgy emlitik Eger 
városát mintha az inkább szlovák mint magyar jellegu lenne. A 130. oldalon kép látható a 
Balatonról, alatta a megjegyzéssel: „A magyar tenger a szteppe kellos közepén.” Végül, de 
nem utólsósorban, Magyarország történelmének dióhéjban való bemutatása a 127. oldalon két 
sorban azt közli, hogy „a trianoni békeszerzodés folytán Magyarország 1920-ban széles 
földsávokat [weite Landstriche] vesztett el.” [Zárójelben megjegyzendo, hogy a MERIAN 
magyar külonszámának hosszabb, Budapestrol szóló cikkét Esterházy Péter írta, akit a 
folyóirat Nádas Péter mellett a legrangosabb magyar írónak mutat be. Esterházy volt az, aki a 
Magyarok Világszövetsége 1992 augusztusi összejövetelét kommentálva így írt: „Magyar 
vagyok. Mit érdekel engem a magyarság maga. Mi a magyar? Nem érdekel. Fütyülök rá...”] 
 
 
Csapó Endre, az emigráció magyar sorskérdésekkel legtöbbet foglalkozó lapjának, az 
ausztráliai Magyar Életnek a szerkesztoje, 1991 nyarán két hónapot töltött Magyarországon, 
ahol alkalma volt kapcsolatba lépni a magyar külpolitika vezetoivel. Visszatérte után 
tizennégy oldalas , komoly és tárgyilagos hangú tanulmányban számolt be tapasztalatairól, 
csalódásait is megemlitve. Ebbol a jelentésból idézzük a következoket: „Történészek, politikai 
elemzok számtalanszor rámutattak arra, hogy Magyarország a kello tájékoztatás hiányában 
jelölheti meg a huszadik századi tragédiáját. Számtalanszor bebizonyosodott, hogy a 
nemzetközi döntések során nem az igazság dönt, hanem a propaganda... Az új magyar 
kormány hajlamos arra a nézetre, hogy ma már kello jó hírünk van és nincs sok tennivaló ezen 
a téren. Ha igy hiszi, akkor bizony nagyon téved, mert még nem tapasztalta meg, milyen 
könnyu elveszíteni egy két helyes lépés jó hangulatát a politikában. Mi még emlékszünk arra, 
hogy milyen gyorsan elfelejtette a világ 1956 dicsoséges glóriáját. A tájékoztatásban az a 
szabály, hogy mindig jelen kell lenni.” 
 
 
Ezt a jelenlétet a magyar kormány tudomásunk szerint az efemer jellegu Daily News mellett a 
New Hungarian Quarterly-vel gyakorolja az angolszász világban. Ennek kiadója a Magyar 
Távirati Iroda és terjesztését hivatalból a külföldi magyar képviseletek végzik. Mindazok, 
akik ismerték az „átkos” Horthy korszakban alapított Hungarian Quarterly magas szinvonalát, 
nemzeti szellemét, izléses illusztrációit, idoszeru, könnyen olvasható tipográfiával eloállított 
cikkeit, jelen utódjában nehezen fedeznek fel hasonló tulajdonságokat. A 1991-es nyári vagy 
oszi szám foglalkozhatott volna gróf Széchényi István életpályájával, hiszen születésének 



kétszázadik évfordulója volt. Errol a N.H.Q. nem tett említést. Volt viszont indiai útleírás, 
Meszöly Miklós és Jászi Oszkár rokonszenves méltatása huszonegy oldalon keresztül, 
visszataszitó absztrakt illusztrációk, az ellenzéki „szabad sajtó” rokonszenves bemutatása 
szembeállítva a „pártsajtóval” [Hitel; Magyar Fórum; Új Magyarország]. Eörsi István 
szindarabjait öt oldalon át értékelték, kiemelve, hogy Lukács György, a kommunista guru 
taníványa volt. Ugyanaz az Eörsi István János pápát nyomdafestéket megszégyeníto módon 
gyalázta és gúnyolta az ellenzéki sajtóban 1991 augusztusi látogatása alkalmából. A New 
Hungarian Quarterly, mint rámutattunk, a MTI kiadásában, feltehetoen a Magyar 
Külügyminisztérium jóváhagyásával, a magyar adófize-tok pénzébol jelenik meg. Vajjon 
tudják-e, hogy mit és kiket támogatnak? 
 
 
Újabban a Hungarian Observer is belesegit a magyar hírnév öregbítésébe. Ez a lap nyíltan a 
Magyar Külügyminisztérium égisze alatt jelenik meg, ami nyílvánvalóvá teszi a külföld elott 
azt, hogy egy hivatalos magyar propaganda kiadvány. Ilyesmi hírverési dilettantizmusra vall. 
 
 
Sziklay Andor, az amerikai magyarság kiemelkedo intellektusa, akit a MUOSZ, A Magyar 
Ujságirók Országos Szövetsége „Aranytoll”-al tüntetett ki, így ír az Amerikai Magyar 
Népszava/Szabadság 1992 január 10.-i számának tizedik oldalán „Repülo libamáj és más 
nyalánkságok” címmel: „Nagyon szépen kiállított, fizikailag és tartalmilag színdús, 32 oldalra 
terjedo magyar idegenforgalmi pamfletet néztem át egy kicsit túl alaposan. Ha angol szövegét 
nagyjából el nem olvastam volna, agyba-fobe dícsérném azokat, akik felelosek érte. Igy 
azonban, mint mindjárt rámutatok, azt kell javasolnom, hogy illetékes helyen vonják 
felelosségre azokat, akik ludasok: az imprimatúra szerint a »Responsible publisher«-t, [a 
Hungarian Tourist Board elnökét] és a két szerkesztot. A füzet címe HUNGARY. Meritett 
papiron, legfinomabb kivitelben tartalmaz leleményesen összeválogatott képeket és – sajnos – 
suta angolsággal fogalmazott, tartalmilag sem mindenben alkalmas szöveget.” Az illusztris 
cikkíró azután hosszasan tollhegyre veszi a született angol olvasó számára nevetséges 
kifejezéseket, melyek teljesen lerontják a luxus kiállítású pamflet értékét. A sokból itt csak két 
mintát idézünk:  „Hungarian tourism can envisage a considerable qualitative increment” ami 
olyan cifra, jegyzi meg Sziklay, hogy át kellene írni cimbalomra. 
„...the Hungarian caviar -gooseliver- flew across the French frontier?” Repülo libamáj, mint 
kaviár: jegyzi meg maró gúnnyal Sziklay Andor.  A használhatatlan, nevetséges angol szöveg 
miatt a HUNGARY kiadója arra kényszerül[?], hogy kivonja a forgalomból a tízezrével 
szétküldött pamfletet, melynek utánnyomása nyilván súlyos tízezrekbe fog megint kerülni egy 
olyan országban, ahol „nincs pénz” külügyi hírverésre. 
 
 
A nevetségességbol most váltsunk át a borzalomra a külföldi magyar „propaganda” mezején, 
melyre hivatalos körök szerint „nincs pénz”. A Kanadában 1992 oszén tíz héten át tartó, 
Hungary Reborn név alatt futó muvészeti hetekre nyilván volt, mert arra a kormány 1,2 millió 
dollárt utalt ki költséghozzájárulásként. A fesztivál egyik „fénypontja” Contemporary 
Hungarian Art név alatt tartott kiállítás volt. Az ismeretlen nevu magyar muvészek, az 
ismerteto szerint „Német-, Francia- és Olaszországban sokkal ismertebbek, mint saját 
hazájukban... Jól tudják, hogy a semmibol kell hazájukat felépítni... De mi nem akarunk 
semminemu nosztalgikus képet alkotni a népieskedo Magyarországról,” -mondják- „és egy 
olyan múltról, ami sohasem volt.” A fesztivál „zárszámadását” a Kanadai-Amerikai 
Magyarság 1992 január 11.-i számában Fáy István, neves publicista végezte el. A muvészeti 
kiállításról néhány véleményt idézett ebben: „Egy világszerte ismert szobrász-grafikus szerint: 



»felelotlen, mindent megcsúfoló nihilizmus destrukciója.  Akik ezt a merényletet elkövették a 
magyar mávészet ellen, azok vagy közönséges gazemberek, vagy orültek«.”... Egy Kanadában 
élo muvészünk rosszúl lett, mikor megnézte a tárlatot és azt mondta 
telefonbeszélgetésünkkor: „A magyar kultúrpolitika örök szégyene, hogy ezt a gyalázatot 
megengedte.” A továbbiakban az is kiderült, hogy a magyar musor rendezésénél olyanok is 
közremáködtek, akik soha nem vállaltak közösséget a kanadai magyarsággal. Példáúl 
olyasvalaki, aki a York Egyetemen éveken át szerkesztette a kommunista Marx címu újságot. 
„Továbbá olyan üzletember nevét is láttam,” – írta Fáynak egy Torontóban élo pedagógus, – 
»aki a magyarokat megveti.« Megesküdne rá, hogy a bizottság tagjainak túlnyomó többsége 
sohasem költött egyetlen dollárt sem magyar betáre. 
 
 
E gyujtemény végére érve az alábbiakban néhány idézet olvasható a külföldi propaganda 
fontosságát átérzo magyar személyiségektol: 
 
 
„A magyarok, – tisztelet a kivételnek – még mindig nem tanulták meg  tisztességes 
értelemben vett módon eladni az országot a világnak” – Ferenczy József, Németországban a 
kommunikációs ipar egyik vezeto személyisége, a Magyar Hírlap 1991 május 25.-i számában. 
 
 
„Propagandában, – sajnos – a magyar mindig igen igen gyenge lábon állott, miközben a 
körülöttünk élo népeknek minden alkalommal sikerült elkápráztatni a külföldi vezetoket [és a 
közvéleményt] a hazugságok tömegével. Emlékezzünk csak vissza, hosszú éveken keresztül 
milyen »sweetheart« volt Nyugaton a megalomániás, tömeggyilkos Ceausescu. – Tanuljunk 
meg végre helyes propagandát kifejteni és felvilágosító hadjáratot inditani.” – Tokés László 
nagyváradi református püspök, a Magyar Élet 1991 február 21-i számában. 
 
 
„Kérdezem, alkottak-e Magyarországon valaha is olyan minisztériumot, mely 
ellenpropagandánkat eredményesen végezte volna? Nem! A nemzet mérhetetlen, végzetes 
kárára, nem! A mentség mindenkor pénzhiány volt... Bezzeg a románok, csehek megértették a 
modern idok propaganda követelményeit. Nekünk pedig Trianon jutott – és maradt...” – Dr. 
Kazár Lajos egyetemi tanár, az Ausztráliai Magyar Élet 1989 április 6.-i számában. 
 
 
Szemelvények a magyarellenes propaganda gyöngyszemeibol 
 
 
Köny- és Sajtószemle 
 
Egy idétlen szlovák  emigrációs szülemény 
 
A Slovák Institulc of Cleveland Emanuel T. Bölrm összeállításában Human Righfs Violahon címen 125 oldalas 
kiadványt jelentetett meg, mely hatvan úri. „dokumentumot” tartalmaz dél és kelet Szlovákia „magyar 
megszállásának” idejébol (1948-40), a szlovákok ellen elkövetett állítólagos magyar kegyctlenségekröl. A szerzo 
a következoképp ajánlja könyvét: 
„Ezt a munkát ajánlom azoknak a hos szlovákoknak, akik üldözést szenvedtek és életüket vesztették az alapveto 
emberi és politikai jogok védelmében a magyarok által megszállt kelet és dél Szlovákiában 1938 november 2. és 
1940 között.” 
A könyvet a szerzo életrajza vezeti be. Ruttkán (Vrútky) született 1919-ben. A prágai Károly Egyetemen kémiából 
sörökléstanból szerzett doktorátust; utána középiskolában és technikumokban tanított. A bécsi döntés után 



Budapesten a Slovenská Jednota szervezetnek volt a hangadó írója. A háború után a csehszlovák parlamentben a 
Demokrata Párt szóvívöje volt. Disszidálása után egy ideig Londonban élt, majd az Egyesült Államokba 
költözött. Itt a Szlovákok Világkongreszszusának vezetoségi tagja. 
Dr. Böhm eloszavában leírja, hogy anyagát a „Vérzo határok” címu könybol merítette, amit Dr. Višnován 
állított össze és adott ki Zsolnán Tiso Republikája alatt. A magyar kormány tiltakozására a 641 oldalas könyvet 
vissza kellett vonni, mint ami sértette a tengelyhatalmak politikai érdekeit. 
Dr. Böhm közismert a magyarsággal szemben ismételten kinyilvánított elfogultságáról és ellenszenvérol, ami 
írásainak tárgyilagosságát eleve megkérdojelezi. Már a bevezetésben olyan kirívó történelmi ferdítéssel kezdi, 
ami elveszi írásának mint történelmi dokumentumnak hitelét. Szlovákiának „a magyarok által megszállt” 
területérol beszél, nem pedig a bécsi döntés által – amit népszavazás helyett a szlovákok maguk kértek – 
Magyarországnak Csehszlovákiából visszaadott területrol, amit eredetileg a csehek oroztak el csalással az 
ezeréves magyar államtestbol, s az o jóvoltukból lett belole Szlovákia. Ez a visszatérített terület politikailag soha 
nem volt része Tiso köztársaságának. A területtel Magyarországhoz került szlovákok számát hasonló ferdítéssel 
megháromszorozza. 
A negyven évvel ezelott történt állítólagos sérelmeket most hozni nyilvánosságra, kétséges forrásokból, minden 
bizonyító ero nélkül, átlátszóan kettos célt szolgál: gyengiteni azokat a vádakat, amik a szlovákiai magyarság 
megsemmisítésére irányuló szlovák elnyomó politika ellen merülnek fel a Helsinki Egyezmény ellenorzo 
konferenciáin; másrészt megokolni és takarni azt a nyílt népirtó tervet, amely Benes Kassai Programja alapján 
egyszerre meg akarta semmisiteni az egy milliós szlovenszkói magyarságot. 
Dr. Böhmnek személyesen is érdeke ezt a népirtó kísérletet fedezni. Parlamenti képviseloje volt a háború után 
annak a Demokrata Pártnak, amely állandó sajtó-uszítással teljes erovel beállt Benes Kassai Programjának 
szolgálatába. Ok voltak a gyulölet-kampány vezetoi, és nagy részben korábbi Hlinka-gárdisták voltak a program 
kivitelezoi. 
A vádak, amiket Dr. Böhm könyvében bizonyítékok nélkül összehord, még ha bizonyíthatók volnának is, együtt 
nem érnek fel azzal az embertelenséggel, amit a szlovákok egyetlen magyar falu ellen elkövettek 1945-46-ban. 
Hasonlítani sem lehet oket a 45000 magyar kirablásihoz, Csehországba rabszolgaként elhurcolásához, aminek 
Benes szándékait buzgón kiszolgálva Dr.Böhm Demokrata Pártja volt az eltökélt támogatója. S ha hozzá 
veszszük a kiuzött és kitelepített magyarok tízezreinek kálváriáját, Dr. Böhm 40 év múltán eloráncigált sérelmei 
úgy hangzanak, mint egy tömeggyilkos önvédelme a bíráság elott, aki azzal védi tettét, hogy a szomszédok 
visszakövetelték, amit o elrabolt tolük. 
Dr. Böhm történelem-hamisításával teljes összhangban van a könyvérol szóló beszámoló, amit a Jednota c. lap 
július 4-i száma közölt. Az az alpári stílus, amit ennek a zagyva cikknek a szerzoje használ, visszataszító példája 
a történelmi muveletlenségnek és elvakult gyulöletnek, amivel egyes szlovákok minden magyar vonatkozású 
kérdést érintenek. Többek közt ezt írja: „Mintegy száz (!) esztendeig Szlovákia része volt az un. Magyar 
Királyságnak, amit a magyar banditák uralnak... Céljuk volt Szlovákia mongolosítása... Amikor a magyarok 
megszállták egy részét Szlovákiának... a mongol-magyar sovinizmus újraéledt...” 
Elszomorító, hogy szlovák katolikus sajtó és intézmény ilyen alacsony színvonalú, erkölcsi érzék nélküli 
öklendezésnek sajtónyilvánosságot ad. A Slovák Institutc of Cleveland, amely Dr. Böhm könyvét kiadta, egyik fo 
ihletoje ennek a civilizált sajtómodorhoz méhatlan írásmódnak. 
 
 
 
A román kormánylat ismét tagadja, hogy lett volna „román holocaust” 
 
Nemrég Izrael bukaresti nagykövete felkereste Kolozsvárt (Cluj), ahol átadta a romániai 
zsidóuldözésekrol Izraelben nemrég megjelentetett mu egy-egy példányát a helyi izraelita 
hitközségnek, az egyetemi könyvtárnak és az egyetem rektorátusának. 
Az ünnepélyes átadásra megjeleno rektor, Stefan Pascu ugyanakkor felháborodva utasította 
vissza a szerinte „rágalmazó munka” átvételét, minthogy – szavai szerint – „a zsidók számára 
Románia mindigis a remény földje volt, ahol sohasem létezett holocaust.” Bizalmasabb 
körben ugyancsak o, a nagykövet gesztusát „tipikusan zsidó hálátlanságnak” minosítette. 
Itt jegyezzük meg, hogy Stefan Pascu, a jelenlegi közismert román történet felfogás egyik 
kialakítója, a háborút megelozoen fasiszta diákszervezeteknek volt a tagja, melyrol több – 
ilyen szellemben írt – újságcikke is tanúskodik. A háborút követoen a szélsojobboldali, 
úgynevezett Maniu-gárdák – Nagyszebenben (Sibiu) és Tordán (Turda) megjeleno – lapjaiban 
uszított a magyarság ellen. 
EMH, 1989. február 4. 



 
 
       Propaganda könyv a Nyugatnak 
 
A bukaresti tisztiházban mutatták be Ion Suta Erdély – az irredenta hungarizmus kimérája (agyrém, rémkép) 
címu történelmi munkáját A mu a Katonai Akadémia Kiadójának gondozásában jelent meg. 
Három részbol áll: „Erdély és a magyar revizionizmus; Erdély és az 1940 évi fegyverszünet feltételei; A 
hungarizmus a második világháború után”. 
A második világháborús veterán, tartalékos ezredes szerzo szerint a könyv „elsosorban vádirat a történelem 
elott, amelynek a valóságon alapuló igazságos és megalapozott ítéletet kell mondania az erdélyi románok 
szenvedésérol – azok szenvedésérol, akik attól fogva, hogy a magyarok betörtek Európába, harcra és nagy 
áldozatokra kényszerültek, hogy megorizhessék románságukat és létük folytonosságát á dákorománok formálta 
hazában”. 
 
 
 Az ellenünk felhasznált Román könyvek  részleges jegyzéke, 1995, június 26. 
 

Táblázat 
 
Published and republished boolcs in the „ROMANlAN HISTORICAL STUDIES” 
 
 
French 
 
1. LA ROUMANIE DANS LA GUERRE MONDIALE.1916=1919,. par Constantin 
Kiritzescu, Edition Payot, Paris, 1934. 
2. ORIGINES ET FORMATION DE L'UNITÉ ROUMAINE> par George Brátianu, Edition 
Institut d'Histoire Universelle N. Iorga, Bucharest, 1943. 
3. ROUMAINS ET HONGROIS, Premises historiques, par Constantin Sassu, Editions 
Cugetarea-P. Georgescu DeIafras, Bücharest, 1940. 
4. LES. LUTTES DES ROUMAINS TRANSYLVAINS POUR LA LIBERTE et L'OPINION 
EUROPEENNE, Epissodes et Souvenirs, par George Moroianu, Librairie Universitaire J, 
Camber, Paris, 1933. 
S. LA BESSARABIE ET LES RELATIONS RUSSO-ROUMAINES; par Alexander Boldur, 
Librairie Universitaire J. Gamber, Paris, 1927. 6. LE LITIGE ROUMANO-HONGROIS, par 
Cornelius Codarcea, Tip. Universul, Bucharest, 1937. 
 
 
 
German 
 
7. DER AUSROTTUNGSKAMPF UNGARNS GEGEN SEINE NATIONALEN 
bfINDERHEITEN, Nach Magyarischen Geheimdokumenten, von Zenobíus Paclisanu, Dacia-
BÜcher, Bucharest, 1941. 
8. DIE BESSARABISCHE FRAGE, Eine Geopolitische Betrachtung, von Dr. C. Uhlig, 
Ferdinand Hirt in Breslau, 1926. 
9.IIIR WAHRES GESICHT, Ein rot-weiss-grüner Kulturfilm aus Madjarien, von Viktor 
Orendi-Homenau, Bucharest, 1941. 
  
10)IE RUM.-~NISCH-UNGARISCHEN BEZIEHUNGEN, von Horia sima, Rede gchalten 
am 9. Oktober 1940 zu Brasov, Imlximeria \:~tionala, Bucharest. 



11. EIN R.4TSEL UND EIN WUNDER DER GESCHICHTE: DAS RUh1:1N1SCHE 
YOLK, von Georg I. Brátianu, Bucharest, 1942. 
12. e'.aS ISI' SIEBENBURGEN ?, von Ptrof. S. Mehedinti, Dacia-Bücher, Bucharest. 1941. 
13. BESSARABIEN, Rumbnische Rechte und Leistungen, von Dr. lon F runza, Dacia-
Bücher, Bucharest, 1941. 
14. DIE VEREINIGUNG DER BUKOWINA MIT RUMi;N1EN, von Dr. Ion I. Kistor, 
Verlag Bukowina, Bucharest, 1941. 
15. AIADJARISCIIES, ALLZUMADJARISCHES, Ein kleiner Beitrag zur 
Minderheitenfragc in Ungarn, voo Viktor Orertdi-Homenau, Hucharest, 1940. 
16. WAS HEISST UNGARISCIíE NATIONALITt1T?, Wié man Ungarn werden konnte?, 
von Zenobius Páclisanu, Dacia-Bücher, Bucharest, 1941. 
 
 
 
English ; 
 
17. ROUMANIA, Land, People, Civiliration, by Nicolae Iorga, 'I'. F'isher Unwin Ltd., 
London, 1925. 
18. RUblAN1ANS AND HUNGARIANS, Historical Premises, by Constantin Sassu, Editions 
Cugelarea-P. Georgescu Delafras, Bucharest, 1940. 
19. BESSARABIA AND BUCOVINA, híemorandum, Roroanian Studies, Miami Beach, Fla., 
USA, 1941. 
20. TRANSYLVANIA, An Answer to U.S. Senator Moynihan and to John Lukacs and 
.4110ther Hungarian Revisionists, by Traian Golea, Romanian Studies, Miami Beach, Fla. 
1982. 
21. TRANSYLVANIA, Clarification of the Issues Raised in Congressmén Siljander and 
Dwyer's House Resolution 147, by Traian Golea, Romanian Historical Studies, Miami Beach, 
Fla. , 1984. 
22. IIUNGARY'S STRl1CC1.E TO ANNIHILATE ITS NATIONAL MINORI'fIES, Based 
on Secret Ilungarian Documeuts, by Leuobius Paclisanu, Romanian Ilistorical Studies, Miami 
Beach, Fla. 1985. 
23. WHAT IS TRANSYLVANIA?, by Prot. S. Mehedin~i, Romanian Historical Stud~es, 
Miami Beach, Fla. 1986. 
24. ROMANIAN CONTINUITY 1N ROMAN DACIA, Linguistic Evidence, . by Virgiliu 
Stefiinescu-Dr~egánesti, Romanian Historical Studies, Miami Beach, Fla. 1986. 
25. RUMANIA, by Romulus Seisanu, Romanian Historical Studies, Miami Beach, Fla. 1987. 
 
 
 
ROMANIAN HISTORICAL STUDIES 'fraian Colea 
IU29 Euclid Avenue Miami Beach, Fla. 33139, U.S.A. 


